top of page

Geweest:
Living the Glass Age  
Dutch Glass Biënnale

Eerste editie
22 maart t/m 14 april 2024
Eemklooster Amersfoort

De eerste editie van de biënnale  ‘Living the Glass Age’ in de kapel van het Eemklooster in Amersfoort was een succes.

Er waren 28 deelnemende kunstenaars met verrassende en bijzondere glaskunst.
Zelf was ik vertegenwoordigd met 2 werken: ‘Helleput’ en ‘Land van de Dwazen’ in de biechtstoel. 

 

Bij de tentoonstelling was een interessant verdiepend programma met films over glas, rondleidingen, demonstraties, performances en speciale activiteiten voor kinderen. 

 

www.livingtheglassage.com

 

Glasappliqué van gefused glas voor een boograam

Particuliere opdracht.

 

Het kunstwerk bestaat uit 4 panelen van 49,5 x 130 cm en 1 paneel van 72,5 x 130 cm en is gemaakt van bewerkte stukken glas die met speciale lijm op floatglas zijn gelijmd. Een geschikte techniek voor als je wel van kleurvlakken maar niet van glas-in-lood houdt.

Het aquarelachtige effect is verkregen door gekleurde glaspoeders te smelten op het glas (fusetechniek).

De panelen zijn opgehangen in een stalen frame.

Glasappliqué met gefused glas
Liesbeth Boon Glasappliqué met gefused glas

Ontwerpen

Liesbeth Boon Glasontwerp voor een boograam
Liesbeth Boon Glasontwerp voor een boograam
Liesbeth Boon Glasontwerp voor een boograam
Liesbeth Boon Glasontwerp voor een boograam

Mijn Nieuwe Vermeer

Liesbeth Boon, De heer van stand in een doorziende kamer; glasappliqué

‘De heer van stand die zijn handen wast in een doorziende kamer’, 2022

 

Gefused en gebrandschilderd glasappliqué; met (dimbaar) ledlicht

Formaat 65 x 75 cm

lichtbak/lijst 72 x 82 x 10 cm

De Nieuwe Vermeer

Dit werk heb ik gemaakt in het kader van het televisieprogramma De Nieuwe Vermeer (2023, een programma van MAX). Daarin proberen kunstenaars een eigen interpretatie te maken van de onbekende schilderijen van Johannes Vermeer. Het gaat om 6 werken waarvan alleen de titels bekend zijn. Een daarvan is ‘Daer een Seigneur zijn handen wast in een doorsiende kamer, met beelden, konstig en raer (= zeldzaam) van dito’ (met dito wordt de schilder Johannes Vermeer bedoeld). De schilderijen behoorden tot de nalatenschap van de Delftse drukker en boekverkoper Jacobus Dissius. Hij bezat 21 schilderijen van Vermeer die verkocht werden bij een veiling op 16 mei 1696.

 

Rode kaart

Als je in de schilderkunst een man ziet die zijn handen wast is dat dikwijls Pontius Pilatus. In de werken van Vermeer zit altijd wel een subtiele boodschap. Ik ben er dus van uitgegaan dat de man van stand ‘zijn handen in onschuld wast’. Het schilderij op de achtergrond met Amor, dat Vermeer wel vaker gebruikt, geeft een aanwijzing. Zijn houding heeft wel iets weg van een scheidsrechter die een gele of rode kaart uitdeelt. Vandaar dat ik de oorspronkelijke speelkaart die hij in zijn hand houdt, heb vervangen door een rode kaart: hier zijn de ‘spelregels’ overtreden. Het bewijs zit in de achterkamer …

 

Welke idioot wil er nu een Vermeer maken op glas …?

Ik hoor het mezelf zeggen in de uitzending van 12 februari 2023. Waarom wilde ik dit nou eigenlijk doen? Ik voelde me uitgedaagd, hoe dicht kom ik bij de schilder Vermeer en hoe gaat mij dat lukken op glas? Hoe krijg ik een Vermeer-achtige stofuitdrukking, kleuren en licht met glas? En hoe geef ik mijn eigen draai aan het verhaal? Het was een intensief en uitdagend project!

De uitzendingen zijn nog te zien op:

bottom of page